Til topps på Finansportalen
Du har kanskje hørt at Himla Banktjenester alltid skal kjempe om å være på rentepallen på Finansportalen? Hva mener vi egentlig med dette kundeløftet, og hvordan skal vi få det til? Her forklarer vi på 1-2-3 vår strategi for å kunne tilby deg et av Norges billigste boliglån.
Finansportalen er en tjeneste fra Forbrukerrådet, som skal hjelpe deg som forbruker til å ta gode valg i markedet for finansielle tjenester. Finansportalen gir deg en oversikt over prisene til alle bankene, og du kan sammenligne og sjekke hvilken bank som kan tilby den beste renten. Himla Banktjenester har et mål om å ligge i teten på Finansportalen sin liste over de billigste boliglånene og andre bankprodukter som innskuddsrente, kredittkort og forbruksfinansiering. Hos Himla får alle kunder samme lave rente, uavhengig av om man er medlem i en forening, eller er god til å prute. Med dette målet melder det seg et viktig spørsmål: hvordan skal vi – og du, klare å følge med på om vi holder oss på topp tre?
1. Automatisk varsel når vi rykker opp eller ned
Takket være moderne teknologi, kan du lene deg tilbake i godstolen og la oss gjøre jobben med å sørge for at du betaler minst mulig for boliglånet ditt. Ved hjelp av APIer fra Finansportalen, det vil si automatisk uthenting av data, er vi til enhver tid oppdatert på om vi bytter plassering på pallen. Slik kan vi handle kjapt om vi skulle rykke ned, og det beste av alt er at du har tilgang til pallen i mobilbanken din og på hjemmesiden vår, og får de samme oppdateringene i sanntid. Skulle vi rykke ned til fjerdeplass, må vi jobbe for å få orden i sysakene fortere enn svint, for vi vet at du følger med i mobilbanken.
2. Automatisk justering av renten
Renteendringsprosessen til Himla Banktjenester er automatisert. Det betyr at du slipper å vente på at manuelle prosesser blir utført, og kan få nytte av en lavere rente så fort som mulig. Først må det tas en beslutning om hvorvidt renten skal settes ned, så gjør det digitale maskineriet resten. Hvor kjapt kan vi egentlig sette ned renten, tenker du kanskje? I følge utvikler i Himla, Håkon Roald, tar selve renteendringen fem minutter på en dårlig dag, men det vil ta én virkedag før kunden ser den nye renten i nett- og mobilbank.
"
Renteendringen kan gå kjapt. Vår del av jobben er gjort på fem minutter på en dårlig dag. Det som tar litt tid er opplastingen av ny rente i systemene, som skjer på nattestid. Det vil si at kunden først vil se renteendringen neste virkedag i nett- og mobilbank.
Håkon Roald, utvikler i Himla
Vanligvis er det å endre renten en omfattende prosess som kan ta flere dager. Automatisert renteendring gjør ikke bare Himla mer fleksibel, men gir også Himla-ansatte mulighet til å fokusere på andre viktige oppgaver som gir merverdi for kunden.
3. Ærlighet varer lengst
Med automatiserte prosesser og ansatte som har kundeløftet vårt langt fremme i pannebrasken, tror vi at vi også vil havne høyt på pallen i kundenes øyne. Vi tror at ærlighet og transparens varer lengst.
Selve essensen av Himla Banktjenester er at du som kunde slipper å prute på renten, og til enhver tid kan være trygg på at du har en konkurransedyktig pris. Vi gjør jobben for deg, men du trenger ikke å ta oss på ordet. Du kan sjekke hvor vi står på pallen når som helst.