Himla baner vei for en ny type eiendomsmegling
Det flunkende nye huset til Irmelin og Anthony glitrer i høstsolen. Fra takterrassen har de utsikt til to av Bergens flotteste byfjell, Fløyen og Ulriken. Da de skulle selge leiligheten sin for å flytte inn i et nybygget townhouse på Damsgård, falt valget av eiendomsmegler på Himla.
Kvalitet til fast pris
Det samme valget tok Iver da han skulle flytte fra sin sentrumsnære leilighet til en familiebolig på Kronstad. På spørsmål om hvorfor han valgte Himla, svarer Iver:
- Kvalitet til fast pris. For meg var det viktig å ha en eiendomsmegler jeg kunne ha tillit til, og samtidig slippe å føle at jeg betalte for mye for de ekstra tjenestene jeg ikke trengte.
Irmelin og Anthony sier seg enig i dette. De påpeker at Himla passer perfekt for selgere og kjøpere av mindre, sentrumsnære leiligheter.
– Dette segmentet er ofte unge folk som vet hva de ser etter, og som kanskje ikke er like opptatt av ekstra dill, som for eksempel å få et trykket prospekt i hånden på visning. De fleste vil nok helst ha alt digitalt, sier Irmelin.
Enkle, digitale løsninger
Iver trekker frem at for ham som selger var det supert å holde kontakten med megler på mobil og mail, og å kunne signere avtalen digitalt.
– Jeg er veldig bevisst på at alle bransjer i større og større grad digitaliseres. Det at Himla er så langt fremme på dette området, samsvarte med mine egne verdier, og jeg følte at dette er veien å gå. Man kan enten være litt frempå og prøve noe nytt, eller vente, og bruke 70.000 kr ekstra, sier han med et smil. Dette mener han gjelder for alle segmenter, selgere av små leiligheter, som selgere av store hus.
– Jeg anbefaler Himla både til de som skal selge en liten leilighet og til de som skal selge en stor enebolig. Jeg tror dette er riktig vei å gå for meglerbransjen.
Positiv til nye meglertjenester
Irmelin og Anthony er enige i at det er positivt at det kommer flere typer meglertjenester på markedet.
– Det er bra at det blir rom for nye former for eiendomsmegling som ikke tar provisjon. Denne utviklingen var noe vi ville støtte. Samtidig tror jeg det alltid vil være behov for tradisjonelle meglertjenester, for de salgene hvor man har et mer snevert marked og kanskje trenger å sette inn et ekstra gir, sier Imelin.
– Jeg tenkte først at jeg helst ville selge på egen hånd. Så fant vi Himla, og fant ut at dette var et godt alternativ for oss som er villige til å gjøre deler av jobben selv, men som trenger hjelp til det juridiske. Det var også et stort pluss da vi leste at man får megler med seg på første visning, sier Anthony.
Verdifullt å ha megler med på visning
Irmelin og Anthony hadde et par privatvisninger før de kontaktet Himla.
– Vi tenkte at det kom til å gå strålende å holde visninger selv, men det var vanskeligere enn forventet, sier Anthony.
– Det var tydelig at folk følte at de kom på besøk til oss, mer enn at de var ute og så på en leilighet. I ettertid fikk vi vite fra megler at de hadde fått spørsmål angående leiligheten vår som vi ikke fikk selv på privatvisningen. Det tydet med andre ord på at folk hadde brent inne med noen spørsmål, kanskje fordi vi bodde der og de følte at det var for påtrengende å spørre oss, forteller Irmelin.
- Dette viser verdien av å ha megler med på visning, legger Anthony til.
Egen innsats gir stor gevinst
På spørsmål om hva som måtte gjøres selv i forbindelse med salg gjennom Himla, trekker Iver frem styling av leiligheten før billedtaking og visning. – Dette var mer tidskrevende enn jeg hadde forventet, men jeg tenkte som så at når vi har pusset opp hele leiligheten på egen hånd, så klarer vi å style den også. Vi gjorde mye selv under oppussingen, så det ville vært kjedelig å kaste vekk den fortjenesten vi har skapt ved å kjøpe en dyrere meglerpakke. En direkte følge av at vi valgte en meglertjeneste til fast lav pris, var at vi fikk råd til nytt kjøkken i den nye boligen. I utgangspunktet var planen å pusse opp kjøkkenet etter et par år.
Imponert over Himla-meglerne
- Det er utrolig hva meglerne i Himla får til med en så lav pris, sier Iver. Han forteller at han følte seg godt ivaretatt med en megler som hadde lang fartstid i bransjen.
- Megleren var dyktig, tydelig og enkel å forholde seg til, avslutter Irmelin.
To fornøyde kunder, to boliger solgt over prisantydning – til fast lav pris.